mandag 10. august 2009

jeg elsker regnet!

hundre tusener av regndråper.. nei, hundre titusener av regndråper som banker og hamrer mot vinduet mitt, og de kalde dråpene kjøler ned uroen og redselen for alt jeg ikke kjenner. Alt jeg ikke skjønner og alt jeg burde føle, men som ikke enda har gjort seg gjeldende.

Det graver seg ned i alle sprekkene i mitt eget selvbilde og fyller det med klare speil som reflekterer alt jeg har fryktet å se. Huller jeg tidligere har gjort alt for å unngå, men som jeg nå sakte, men sikkert har begynt å akseptere som kroker av meg jeg burde godta, og kanskje tilogmed sette pris på.

Det sliper ned kantene av alle negative og møysommelig opparbeidede tanker, og etterlater runde steiner som etter tidevannets ivrige banking mot stranden. De skarpe steinene som jeg tidligere bare har kunnet bruke til å slå fjorsommers rekord i fiskesprett er erstattet med runde, myke som vil reflekteres i solen som kommer når skyene har vasket ferdig.

Vasket bort alt smuss. All grus og gammel tang og tare. Alle gamle bilder av mislykkete prosjekter og tabber som tidligere sto foran alt det gode og vellykkete, og geipet tunge. Etter regn kommer damp.. Og mot den har selv ikke de mest hardbarka flekkene en sjanse.

Ingen kommentarer: