søndag 25. april 2010

Avstandsfasinasjon og potensiell løsning på Midtøsten-problemene

Du står der i bare bokseren og titter ut av vinduet. Jeg hører sinte stemmer nedenfra og ølflasker knuses. Det er vanlig med litt lyder i Oslo på fredagskveldene, i det hele tatt døgnet rundt, alle dager. Sinte stemmer. Gutter som nesten er menn-stemmer. Klokka er ett og det finnes masse å være sint for.

Klimakrise, vulkanutbrudd, høye boligpriser, politikk, gatebarn rundt om i verden. I det hele tatt, mye å være sint for, men jeg tviler på om disse gutta hadde fått hjertesakene sine særlig høyt opp på kriselista. Neppe pallplass. I det store bildet er antagelig fredagsnattens problemer og kriser neppe problemer og kriser. Likevel er de sinte.

Én slår og én blør. Resten av gutta gjør seg store i ring og hever hodene. Slår ut med hendene og stamper med beina i asfalten. Jeg krisemaksimerer og tenker ut en plan på hva jeg skal gjøre om dette utarter seg. Alle planene jeg kommer på inneholder store menn som går i mellom på min kommando og løfter disse små sintingene bort etter ørene. Dvs. dårlige planer.

Det er som i en film. De barske unggutta danser rundt hverandre i ring og slår flaskene ut av hendene på dansepartneren. De byr opp til tango med sinte bryn og store bevegelser.

I sånn situasjoner er det alltid en kamerat på hver side som er litt mindre full enn resten, og litt mindre lysten på bråk. Disse tar i kveld, som alltid, ansvar og prøver med rolig gestikulering og skeive smil å dempe den iltre stemningen. Med kameratslig dunking på ryggen og lovnader om øl kommer en langt.

Situasjonen løste seg, og jeg slapp å spille helt. Det setter jeg stor pris på, da det i min umiddelbare nærhet var dårlig med bola nikkedokker jeg kunne kommandere. Gutta løste det hele med øl og fant ut seg i mellom, uten håndgemen, hvem av de to gjengene som var den kuleste og dermed øverst i Møllers-hierarkiet. Kanskje vi skal ringe dem om en mulig jobb i Midtøsten?


"When two creatures meet, the one that is able to intimidate its opponent is recognized as socially superior, so that a social decision does not always depend on a fight; an encounter in some circumstances may be enough." - Life of Pi. 


ph: weheartit

Ingen kommentarer: